סטרס

מתח נפשי יכול לתרום לנו רבות. הוא מדרבן אותנו לבצע משימות במהירות רבה יותר, והוא יכול לסייע לנו לפעול בחדות ובמהירות בעתות מצוקה. אך כאשר הוא איננו מבוקר, נמתח על פני טווח זמן ארוך ללא וויסות מספיק, הרי שכאן טמונה הבעיה.

בעתות של שינויים, התמודדות עם אירועים לא צפויים או עומסים, גופנו מגיב באותו האופן שבו היה נוקט עוד מימים ימימה. שהרי מבחינה אבולוציונית, מדובר במנגנון שתועלתו הייתה קריטית, למשל, בתקופות פרה-היסטוריות. במפגשים עם הטורף המאיים דאז, או במצבים נוספים שמהווים איום ישיר על חייו של האדם גם כיום, הדופק עולה והגוף מזרים את הדם בעיקר אל הגפיים, וזאת על פני מערכת העיכול ואיברים "לא חיוניים". תגובה שכזו מסייעת לאדם לנוס על נפשו או להילחם על חייו, מה שמוכר למרביתנו כתגובת "הילחם או ברח".

אולם בימינו ובטח בימים כבשגרה, לרוב, אין למנגנון זה תועלת אמתית בשמירה מוחשית על חיינו. אך מוחנו חושב אחרת ואיננו מבדיל בין אותו טורף מאיים מתקופות פרה-היסטוריות או התמודדות עם אסונות טבע, לבין איומים מודרניים יותר, כמו אולי דיון משפטי, בחינה קרבה בבית הספר או באוניברסיטה או עומסים שנתפסים על-ידינו כבלתי אפשריים במקום העבודה.

האם אנחנו יכולים לדעת שאנחנו מתוחים?

נסו לחשוב על החופשה האחרונה שלכם; כיצד חשתם שהשרירים רפויים יותר, כיצד יכולתם להתרכז בנושאים ולו הפשוטים ביותר. שימו לב מה קורה כשאתם מתייצבים כעת מול אתגר כלשהו. האם קיים מתח בגוף? מה קורה ברמת השרירים?

מחקרים כבר 'הכתירו' את הסטרס במעמד הלא מחמיא כאחת מן המגיפות הקשות של המאה העשרים ואחת. סטרס לאורך זמן פוגע במערכת החיסונית, עלול להוביל לבעיות שינה, לבעיות לב וכלי דם וכן למגוון סוגיות בריאותיות נוספות.

למרבה הצער, לאור אורח החיים המתוח שמרביתנו חווים, לעתים איננו יודעים לשים את האצבע באם אנו אכן סובלים או לא ממתח נפשי מצטבר, ולהלן מספר איתותים בהם נוהג הגוף, שיכולים להצביע לנו על קיומו.

עוד טיפולים שתמצאו אצלנו :

קשיי נשימה

הלכתם אל הרופא מספר פעמים לאור תלונות חוזרות ונשנות על תחושה כאילו ו"האוויר לא נכנס" אל הריאות? אם דבר לא עלה במהלך הבדיקות, ואם בבדיקות מתקדמות גם כן לא עלו כל ממצאים מחשידים, הרי שייתכן מאוד וגופכם מאותת לכם על מתח נפשי מצטבר.

תחושת קוצר נשימה היא אחד מן התסמינים היותר מוכרים עם התקפי חרדה וכן עם סטרס מתמשך. תופעה זו ידועה כפסיכולוגית, אך הסברים פיזיולוגיים שונים קושרים אותה גם לפעולה המאומצת של כל מערכות הגוף הנרתמות ל"מלחמה באיום", ואשר זקוקות לחמצן רב יותר.

כאבי ראש ושרירים

קמתם עם צוואר תפוס? כאבי הראש אינם מרפים? ייתכן מאוד וגם זהו איתות של הגוף כי הגיע הזמן להתמודד עם הסטרס.

בניגוד לכאבי ראש הנובעים מהתרחבות כלי הדם, כמו במיגרנה, מומחים סברו שכאבי הראש כתוצאה ממתח (tension headache) נובעים מהתכווצויות שרירים: כשהגוף דרוך ומתוח, השרירים בשכמות, כתפיים וצוואר, מקרינים אל עבר אזור הקרקפת. מנגד, קיימת כיום תמיכה מחקרית לכך שלמעשה, אנשים הסובלים מכאבי ראש אלו מאופיינים על ידי רגישות גבוהה יותר לכאב.

דופק מואץ

דופק ולחץ דם גבוהים, הינם תסמינים מוכרים של מתח נפשי מתמשך.

חשוב להבין שהגוף שלנו דרוך ומתכונן אל הקרב. מבחינת מוחנו ישנו איום שצריך לתת אליו מענה, וכך הלב מעלה את קצבו דבר אשר יכול להוביל לעלייה ניכרת ברמות לחץ הדם.

לטווח הארוך, לחץ דם גבוה ידוע בתור "הרוצח השקט". הוא עלול להוביל לשורה של בעיות רפואיות ובראשן בעיות לב וכלי דם.

היחלשות המערכת החיסונית

סממן נוסף שיכול להעיד על קיומו של המתח הנפשי הוא מידת חוסנו של הגוף אל מול מחלות שונות.

טבעי יהיה שנידבק באי אלו מחלות שונות. כאשר חלה עלייה בנטייתנו לחלות, יתכן וזהו סימן נוסף שהמתח הנפשי משפיע ומחליש את המערכת החיסונית שלנו.

כיצד להפחית סטרס

חשוב ללמוד להפחית מקורות של סטרס. לרוב הדבר כרוך בשנויים בסגנון החיים, כמו למשל, לעבוד פחות שעות רצוף, להכניס פעילויות שאתם נהנים מהם ללוח הזמנים שלכם, להקדיש זמן למדיטציה או יוגה, להקפיד על פעילות ספורטיבית קבועה.

כמובן אפשר גם לפנות לעזרה מקצועית. שיטות שונות כוללות: ביופידבק, SE, EMDR, ועוד.

הידעת? מתי לפנות לרפואה דחופה/חדר מיון בעקבות כאבי ראש:

  • כאב הראש חזק ומופיע בפתאומיות
  • לכאב הראש מתלווים סימפטומים אחרים, כמו חום, חולשה, צוואר   נוקשה, ראיה כפולה, קושי בדיבור, בלבול מנטלי או התקפים.
  • כאב הראש מופיע לאחר חבלה או פגיעה בראש.

 

אהבת? שתף עם חברים

לאבחון ויעוץ ללא עלות עם מומחים דף בית

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.